Lilienhoffs boligfotograf:
“Opgaven er at finde boligens sjæl”

15. januar 2022

Det er billederne, der sætter gang i drømmene. Sådan er det ofte med de ejendomme, vi sælger hos Lilienhoff, for det er billederne, der giver potentielle købere mulighed for at se sig selv leve liebhaverlivet. Derfor stiller vi store krav til billedmaterialet. Her får du et sjældent indblik i, hvordan vi arbejder med Adam Grønne og hans team hos Esoft, der har fotograferet boliger for Lilienhoff i mere end 15 år – og du får samtidig de bedste råd til at gøre din egen bolig fotoklar.

Med en fortid som både modefotograf og musiker har Adam Grønne en særlig evne til at spotte det, der gør en bolig til noget helt særligt – det, der afslører stedets sjæl og rytme. Og det er præcis det, der gør, at han og hans fotografer er dem, Lilienhoff har arbejdet med i længst tid.
“Når vores kunder giver os ansvaret for at sælge deres kvalitetsboliger, så skal vores salgsmateriale leve op til standarden. Det skal have et særligt niveau, så det matcher liebhaverstemplet og på bedste vis præsenterer ejendommen – og det gælder især de billeder, vi bruger,” forklarer Hans Lilienhoff.

Kunderne får en særlig ‘Lilienhoffpakke’

I dag er Adam Grønne Head of Development hos Esoft – den fotovirksomhed, der er ansvarlig for Lilienhoffs billeder. Her har han bl.a. ansvaret for 85 fotografer over hele landet.
Gennem snart 20 års samarbejde har Esoft, Adam og Hans Lilienhoff udviklet et fælles sprog for Lilienhoffs billed- og videomateriale, så det i dag har en kvalitet, der skiller sig positivt ud:
“Sammen med Esoft har vi udviklet en særlig ‘Lilienhoffpakke’, hvor fotografen bruger ekstra tid på at sikre en helt særlig sammensætning af billeder og film. Vi får blandt andet taget billeder i forskellige stilarter til henholdsvis salgsopstillingen, vores ugentlige annoncer i de store landsdækkende aviser og vores sociale medier. Hver dag bliver vores billeder set, liket og delt af vores flere end 40.000 følgere på tværs af Instagram, Facebook og Linkedin,” fortæller Hans Lilienhoff.

En anden ting, der følger med billedpakken hos Lilienhoff, er de populære sæsonopdateringer. Hvis du sætter en bolig til salg i februar, og den ikke er solgt, når bøgen springer ud, kommer en af Esofts fotografer forbi og tager sommerbilleder af ejendommen. Det samme gælder, hvis der om vinteren falder sne, og en ejendom præsenterer sig ekstra smukt i det snedækkede landskab, eller hvis efterårsløvet indbyder til en opdatering af eksteriørbillederne af eksempelvis de lyst- og landejendomme, Lilienhoff har til salg.
“Her betyder det alt, at Adam og hans dygtige team er landsdækkende – de kan rykke særdeles hurtigt, uanset hvor i landet, vi har brug for aktuelle sæsonbilleder. Nogle gange skal man jo virkelig være hurtig for at få de perfekte snebilleder,” uddyber Hans Lilienhoff.


Sæsonopdateringsbilleder af en lystejendom i Skanderborg – se mere her

En billedkritisk mægler

“Billeder er alfa og omega, når du skal have en liebhaverejendom præsenteret for så mange potentielle købere som muligt, og god kvalitet er noget, som folk reagerer instinktivt på. Derfor bruger vi altid den tid, der skal til for at få taget ordentlige billeder og på at udvælge de bedste til salgsmaterialet og vores onlineplatforme,” fortæller Hans Lilienhoff.
Heldigvis er Adam kun glad for at have en kunde, der går så nidkært op i billedmaterialet fra de boliger, der skal sælges:
“Jeg synes, det er fantastisk, for når vi har med en mægler at gøre, som forholder sig kritisk til vores billeder, så går både jeg og mine fotografkolleger også selv mere op i det. Så er vi ikke bare ‘stativflyttere’, der flytter kamerastativet fra det ene rum til det andet – vi skal i den grad bruge vores øjne. Det er sværere, men også langt mere interessant,” forklarer han.

Udover at have skabt den ‘lilienhoffske’ billedstil er Adam ansvarlig for at udvikle nye teknikker og produkter til Esofts kunder. Et af dem er dronevideoer, som han har været primus motor på – et produkt, som Lilienhoff gør stor brug af:
“Lige præcis dronevideo og -billeder giver rigtig god mening i forhold til de ejendomme, Lilienhoff har til salg. Fordi de ofte har en helt særlig beliggenhed og måske har større jordarealer til, så er dronen fuldstændig oplagt. Den giver nemlig mulighed for at komme op og se vand og skov, så en potentiel køber får et helt nyt perspektiv på beliggenheden. Hele præsentationen af ejendommen bliver mere rig, synes jeg,” fortæller Adam Grønne.


Adam Grønne, Head of Development hos Esoft

Jeg skal gengive både kvalitet og stemning

Det er ikke kun Esofts dronevideoer, der giver noget ekstra til Lilienhoffs salgspræsentationer – det gør ‘landbillederne’ af selve ejendommen naturligvis også. For Adam er opgaven dog langt mere end ‘bare’ at tage billeder af boligen:
“Vi fotografer skal ikke kun dokumentere ejendommen og de forskellige rum i den – vi skal finde boligens sjæl og vise den. Med den slags boliger, Lilienhoff sælger, er det vigtigt, at vi får gengivet både stemningen og kvaliteten, og at vi får sat fokus på det, der kendetegner den enkelte bolig. Det kan være udsigten, særlige arkitektoniske detaljer, lysindfald eller måske nogle helt specielle materialer, der er brugt.”

“Der er ikke et særligt motiv, der er ‘the money shot’, når det gælder fotografering af boliger – det er den særlige detalje, der løfter helhedsindtrykket af boligen. I det hele taget er det en dårlig ide at fotografere en ejendom efter en generel skabelon, for hver bolig har sit eget særpræg, sin egen vinkel og sit eget lys. Det er vigtigt, at vi som fotografer altid respekterer den bolig, vi står med,” forklarer Adam Grønne.
På spørgsmålet om, hvorvidt der er noget, han aldrig selv ville fotografere, tænker han sig om et øjeblik, griner og siger så: “Toiletbørsten!”

Tjeklisten: Er din bolig klar til sit close-up?

Nogle detaljer er gode at have styr på, når ejendomsmæglerens fotograf ankommer, fortæller Adam Grønne. Her får du hans tip til at få din bolig til at stråle på salgsopstillingens billeder.

1. Kast et kritisk blik på, hvor mange møbler du har, og hvor tæt de står. Mange møbler og trang indretning får et rum til at se mindre ud og gør det svært at tage et billede, hvor det er rammerne, der har hovedrollen.

2. Sørg generelt for, at boligens flader – hylder, reoler, bordplader, gulvarealer osv. – er ryddelige. Der må gerne stå ting, men hold øje med, at de ikke stjæler opmærksomheden fra rummet.

3. Har du meget nips, så kan du som udgangspunkt flytte halvdelen væk. Men fjern endelig ikke det hele – personlige detaljer sikrer, at boligen ikke fremstår steril på billederne.

4. I køkkenet er det mængden af køkkenmaskiner, der kan ødelægge billederne, så hvis du har en ‘maskinpark’ på køkkenbordet, så sæt det hele ind i skabene. Undtagelsen? Lad gerne en flot designet røremaskine i en fin farve stå som blikfang.

5. Når det gælder boligens grønne drys, er fotografens råd ‘alt med måde’. Nogle få, velplacerede planter pynter, men en decideret urskov tager fokus fra rummet. Så hvis du lægger hus til en hel planteskole, må du gerne rydde lidt ud i planterne på fotodagen.

6. Den gode nyhed er, at du ikke behøver at gøre hovedrent – man kan nemlig ikke se nullermænd eller skidt på billeder. Til gengæld er det vigtigt, at vinduer, spejle, vitrineskabe og glasvægge i badeværelset står flot.

Følg med på liebhavermarkedet

Vi udsender løbende nyhedsbreve, hvor vi giver en status på boligmarkedet med særlig fokus på liebhaveri. Hvis du er interesseret i at modtage disse nyhedsbreve, skal du udfylde skemaet herunder.